| Lp. | Nazwa pojęcia | Definicja | Źródło  | 
| 1. | Algorytm | Uporządkowany ciąg czynności niezbędnych do wykonania określonego zadania. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 2. | API(Application Programming Interface) | Ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komputerowe komunikują się między sobą. Definiuje się go na poziomie kodu źródłowego dla składników oprogramowania. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
https://www.webopedia.com/TERM/A/API.html  [dostęp: 31.10.2018] | 
| 3. | Debugowanie | Proces systematycznego znajdowania i rozwiązywania problemów w aplikacji mobilnej, zazwyczaj wykonywany przez programistę na podstawie błędów zgłoszonych przez testerów aplikacji. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 4. | Deweloper | Twórca oprogramowania posługujący się językiem programowania do tworzenia aplikacji graficznych  i tekstowych.  | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 5. | Front-end | Warstwa nakładek zapewniających graficzny lub tekstowy interfejs uruchamiany w przeglądarce. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 6. | IDE(Integrated Development Environment) | Program lub zbiór programów służących do rozwijania i testowania oprogramowania (ang. Integrated Development Environment – Zintegrowane środowisko programistyczne). | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: dokumentu Internet X.509 Public Key Infracture. | 
| 7. | Infrastruktura klucza publicznego | Zbiór sprzętu i oprogramowania, ludzi, polityk, procesów oraz procedur niezbędnych do tworzenia, zarządzania, przechowywania, dystrybucji oraz odbierania podpisów elektronicznych. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 8. | Język programowania | Język komputerowy pozwalający na precyzyjny zapis algorytmów oraz innych zadań jakie komputer ma wykonać. | MacLennan B. J.: Principles of Programming Languages. Oxford University Press, 1987 | 
| 9. | Kod aplikacji | Zapis programu komputerowego przy pomocy określonego języka programowania, opisujący operacje jakie powinien wykonać komputer. Kod aplikacji jest wynikiem pracy programisty i pozwala wyrazić w czytelnej dla człowieka formie strukturę oraz działanie programu komputerowego. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 10. | Lista kontrolna | Katalog przedmiotów / zadań zarejestrowanych do śledzenia; może być uporządkowana sekwencyjnie, rzadziej z przypisanymi priorytetami.  | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 11. | Mapowanie danych | Proces przyporządkowywania jednego zasobu danych systemu do drugich, mających najczęściej charakter wirtualny. Proces mapowania pozwala zauważalnie zwiększyć szybkość działania systemu, podwyższyć komfort jego użytkowania, a także poszerzyć zakres posiadanych przez niego funkcji. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 12. | Metoda testowania „białą skrzynką” | Testowanie oprogramowania, która polega na analizie oraz interpretacji struktury kodu źródłowego, co wymaga dostępu do jego repozytorium. | Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014 | 
| 13. | Metoda testowania „czarną skrzynką” | Testowanie oprogramowania, w której nie zakłada się zgłębiania wewnętrznej struktury programu, zaś skupia się na weryfikacji założeń funkcjonalnych bez dostępu i odniesienia do kodu źródłowego aplikacji. | Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014 | 
| 14. | Notacja BPMN(Business Process Model and Notation) | Graficzny sformalizowany zapis przeznaczony do opisywania modelów i procesów biznesowych. | Piotrowski M.: Notacja modelowania procesów biznesowych. Podstawy. BTC, Warszawa 2007 | 
| 15. | Notacja UML(Unified Modeling Language) | Ujednolicony język modelowania systemów informatycznych, opracowany przez Grady Boocha, Jamesa Rumbaugha oraz Ivara Jacobsona i oficjalnie zdefiniowany przez organizację Object Management Group (OMG). | Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K.: Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych. Helion, Gliwice 2005 | 
| 16. | Platforma mobilna | Środowisko sprzętowe i programistyczne dla urządzeń mobilnych (np. Android, iOS, Windows). | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 17. | Platforma programistyczna | System informatyczny służący do rozwijania  i testowania aplikacji mobilnej.  | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 18. | Pseudo kod | Zapis algorytmu komputerowego, wykorzystujący język naturalny (zwykle angielski), nie zawiera szczegółów konkretnego języka programowania. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Dabas N., Solanki K.: Comparison of Code Coverage Analysis Tools: A Review. International Journal of Research in Computer Applications & Information Technology, 2013 | 
| 19. | Pokrycie testowe kodu | Metoda analityczna polegająca na określeniu, które części programu zostały wykonane (pokryte) prze z testy oraz przeciwnie wskazanie, które części nie zostały przez nie pokryte. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 20. | Repozytoria | Miejsce uporządkowanego przechowywania informacji, z których wszystkie przeznaczone są do udostępniania. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 21. | Responsywność | Dostosowanie grafiki, tekstu do rozmiaru wyświetlacza, na którym dana strona internetowa jest prezentowana. Dopasowanie obrazu do wyglądu ekranu na laptopie, tablecie lub smartphone.  W informatyce dodatkowo określająca szybkość reakcji systemu, oprogramowania na wydane polecenie. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 22. | REST API(Representational State Transfer Application Programming Interface) | Interfejs programowania aplikacji, który służy do manipulowania danymi. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 23. | Struktury danych | Forma przechowywania danych w pamięci komputera. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 24. | Systemy do tworzenia dokumentacji | Program do tworzenia dokumentacji technicznej, w tym przede wszystkim instrukcji programistycznych, użytkowych i wykonawczych.  | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 25. | Środowisko rozproszone | Zbiór niezależnych urządzeń technicznych połączonych w jedną, spójną logicznie całość. Zwykle łączonymi urządzeniami są komputery, systemy automatyki. Połączenie najczęściej realizowane jest przez sieć komputerową lub internetową. Urządzenia są wyposażone w oprogramowanie umożliwiające współdzielenie zasobów systemowych. | Kubiak B. F.: Strategia Informatyzacji współczesnej organizacji. Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2003 | 
| 26. | Test jednostkowy | Technika testowania kodu źródłowego polegająca na wywołaniu pojedynczej funkcji wraz z jej parametrami oraz porównanie otrzymanego wyniku z oczekiwanym.  | Zieliński P.: Testy jednostkowe w Visual Studio. MSDN Developer Network, 2011 | 
| 27. | Test kompatybilności | Technika testowania oprogramowania polegająca na jego wykonaniu na innych systemach operacyjnych niż ten na którym jest rozwijane lub uruchomione. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014 | 
| 28. | Test konfiguracji | Technika testowania oprogramowania polegająca na sprawdzaniu różnych kombinacji jego parametrów. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pawlak R.: Testowanie Oprogramowania. Podręcznik dla początkujących. Helion, Gliwice 2014 | 
| 29. | Widok | Rozkład elementów (graficznych, tekstowych) na ekranie urządzenia mobilnego. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 30. | Wymagania funkcjonalne | Charakterystyka zadań realizowanych przez aplikację. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 31. | Wymagania niefunkcjonalne | Charakterystyka właściwości i ograniczeń  w zachowaniu aplikacji, które nie wpływają na realizowane przez nią zadania. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Helion, Gliwice 2017 | 
| 32. | Wzorzec projektowy MVVM(Model-View-/-Viewmodel) | Składa się z trzech elementów: modelu, widoku oraz modelu przystosowanego do współpracy z widokiem. Zadaniem widoku jest wyświetlanie danych – pełni on wyłącznie funkcję prezentacyjną, zaś cała logika (kod) jest zawarta w modelu lub widoku modelu. | 
https://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/wprowadzenie-do-wzorca-projektowego-model-view-viewmodel-na-przykladzie-aplikacji-wpf.aspx  [dostęp: 31.10.2018] |